Afet Zamanında Çalışan Deneyimi Manifestosu

Güzel ülkem, canım memleketim bir kabusun içerisinde. Uyanamıyor.

Binlerce can. On binlerce feryat…

Çalışanı, müşterisi, tedarikçisi… Hepsi bir ortak kalp atışında, insan paydasında zamana karşı büyük bir mücadele veriyor.

Bir koyu karanlık geldi, tıpkı bu görseldeki gibi, ayırdı geceyle gündüzü. Gitmek bilmiyor.

Bu büyük sınavda kurumlar çalışanları, toplum, yurt dediğimiz bu topraklar için yaptıkları kadar yapmadıklarıyla da hatırlanacak, hatıralarda iz bırakacak. Hem de bir ömür boyu.

Zaman karlılığı, ciroyu, satışı bir kenara bırakma zamanı. Zaman çalışanlar için, çalışanların aileleri için, insanımız için bir olma zamanı.

Deprem sabahından bu yana kurumlarla çalışanı bu zor zamanda nasıl merkeze alırız, çalışanın merceğinden nasıl bakar ve destek oluruz, bir nefes, bir sağlam omuz oluruz üzerine akıl yanaştırıyoruz.

Günlerdir tüm yaptığımız konuşma, toplantı ve yazışmalardan sonra artık tüm bu düşünce ve fikirler bulutunun yol haritamızı oluşturabilecek anlamlı bir olgunluğa ulaştığını hissediyorum.

Bu çalışmaya “Afet Zamanında Çalışan Deneyimi Manifestosu” adını verdik.

Çalışma kurum ve kuruluşlara afet gibi acil durumlarda çalışanlara nasıl yaklaşmaları gerektiği konusunda yol göstermek üzere kurgulandı.

Metnin önerdiği aksiyon adımlarının çalışan üzerinde arzu ettiğimiz olumlu etkiyi bırakacağından emin olabilmemiz için iki klinik psikolog dostum sevgili Aslı Taş Kayabaş ve Cafer Çataloluk mesleki kontrol anlamında bize destek oldu.

Aşağıdaki metnin olabildiğince çok kuruma ulaştırılması için gelin hep birlikte gayret edelim.

Bugün, o gün. Birlik olma ve harekete geçme günü.

***

AFET ZAMANI ÇALIŞAN DENEYİMİ MANİFESTOSU 

ŞEFKAT İLE BAŞLA.

Çalışanların yaşadığı büyük travmayı gör ve anla.

DURUŞ GÖSTER.

Bu karanlık günlerde görev alanlar kadar almayanlar da hatırlanacak. Değer ve inançlarını davranışlarınla göster.

EYLEME GEÇ.

Çalışanlara toplum için, hemen şu anda, tüm gücünle eyleme geçtiğini göster.

KOORDİNE OL.

Önceliklerini doğru belirle. Etki alanındaki unsurları tek bir yöne; çalışanların ve ailelerinin iyiliğine, esenlik ve güvenliğine odakla.

ULAŞILABİLİR OL.

Paydaşların sana her an ulaşabilir olması için bir kriz yönetimi ekibi kur. Temiz ve düzenli iletişim kurması için bu ekibe liderlik et.

YÖN VER.

Ne yapılacağını, kimin yapacağını, nasıl ve ne zaman yapılacağını planla ve anlat.

İŞ BİRLİĞİ YAP.

Mümkünse görev al, mümkün değilse kaynak ayır.

GÜVEN VER.

Ben buradayım de yalnız değilsin de, birlikteyiz, hep öyleydik de.

DİNGİN OL.

Karmaşanın içinde serinkanlı ol. Çalışanlara odaklarını, dengelerini bulabilecekleri, bilinmeze karşı kontrolü tekrar kazandıklarını hissettirecek ses ol, yüz ol.

SABIRLI OL.

Her çiçeğin kendi zamanında açtığını hatırlayarak afetzede çalışanların iyileşmeleri için sabırlı ol. Afet sonrası bedende, gönülde ve zihinde yaralananlara zaman ver.

DESTEK OL.

Afet boyunca çalışana ve ailesine ulaşım, konaklama ve temel ihtiyaçlar için afet sonrası da mümkünse evini barkını kaybedene destek ol. Afetzedeye işi, izni, parayı, pulu düşünme de. Biz ne güne duruyoruz de.

DİNLE.

Afetzede çalışanlarının sessiz öfkesini, kızgınlığını, kırgınlığını, sana söyleyemediklerini, kelimelere dökemediklerini dinle.

EMPATİ KUR.

Bir afetzede nasıl hisseder, en sevdiğini karanlıklarda kaybeden bir insan hayata nasıl döner düşün ve bu zorluğun enginliğini hisset. Afetzedeler için önce bedensel sonra psikolojik destek için profesyonel yardım süreçleri kurgula. Afetzede olmayan çalışanların da bu duygusal travmanın etkisiyle kaygılı ve endişeli olduğunu hatırla. Aileleriyle olabilmeleri için imkân tanı. Uzaktan ve esnek çalışma modellerini devreye al.

ESNEK OL.

İşe alımlarda, performans görüşmelerinde, yetenek yönetiminde, maaş artışında, terfilerde ve dünyaya dair olan benzeri süreçlerde afetzede çalışanlara esnek ol, tüm bu süreçleri güneşli günlerde yazılan kurallarla değil vicdanınla işlet.

SAMİMİ OL.

Herkes yaptığı için değil, inandığın için, doğru olduğu için yap. Çalışana ulaş. Üzgünüm de. Yanındayım de. SAHİCİ OL. Gerçek ol, siyah zemine taziye mesajı yayınlayarak köşene çekilme.

LİDER OL.

Sular durgunken değil, fırtınalar koparken çalışanların için dik ve güçlü dur. Hissedara, sermayedara, müşteriye önce çalışanım de, önce can de.

HAREKETE GEÇ. HEMEN. ŞİMDİ.  

ORÇUN İRFAN | TÜRKİYE ÇALIŞAN DENEYİMİ TOPLULUĞU